Főoldal Ajánlatkérés Cégünkről Kapcsolat WEBÁRUHÁZ

Nemzetközi történet

       
 1861    2001
 Robert Bosch születése
 az Ulm melletti Albeckben
   A Detection Systems Inc.,
 Fairport, New York átvétele

 A Mannesmann Rexroth AG ipari
 vezetésének átvétele és összevonása
 az automatizálástechnikai üzletággal
 a Bosch Rexroth AG cégben
     
 1886    2002
 Robert Bosch 25 évesen megnyitja
 Finommechanikai
 és Elektrotechnikai műhelyét
 

 Lezárul a Mannesmann Rexroth AG
 teljes átvétele

 A Philips Communication, Security
 & Imaging leányvállalat átvétele
 a Philips BV, Eindhoven cégtől (2003
 óta: Bosch Security Systems BV)

 Nyugdíjalap felállítása
 a Bosch munkatársai számára

     
 1898    2003
 Nagy-Britanniában megnyílik
 az első külföldi képviselet
   A Buderus AG, Wetzlar átvétele
     
 1909    2004
 Megnyílik az első külföldi gyártóhely
 az USA-ban
   Az abstatti Fejlesztési Központ
 megnyitása

 A svájci csomagológép-gyártó
 Sigpack cég átvétele
     
 1913    2005
 Önálló szakmunkástanuló részleg
 nyitása ipari tanműhellyel
   A svéd ITV Industrier AB, Tranas átvétele

 A többségi tulajdon megszerzése a
 milánói olasz Oil Control Group Spa
 cégben

 A Bosch-Zünder világszerte már nyolc
 nyelven jelenik meg
     
 1919    2006
 A Bosch-Zünder
 vállalati újság megalapítása
   A Purolator szűrőrészlegének átvétele az
 ArvinMeritor Inc,
 Detroit cégtől, közösen a Mann + Hummel,
 Ludwigsburggal

 A Telex Communications Holding
 Inc., Minneapolis megszerzése
     
 1921    2007
 Gépjármű ügyfélszolgálati szervezet
 kiépítése, megalakulnak
 az első Bosch szolgálatok
   Az elektromos hőszivattyúkat
 gyártó amerikai FHP Manufacturing
 Company, Fort Lauderdale átvétele

 Az ipari vezetés átvétele a Pacifica
 Group Ltd., Melbourne-nél

 A szolgáltatási üzletág kiépítése
 a Beissbarth GmbH, az olasz Sicam
 s.r.l. és a dán felújító Holger
 Christiansen A/S átvétele révén

 A Pharmatec GmbH, Drezda
 megszerzése

 A mérőszerszám gyártó
 RoboToolz Ltd., Hongkong átvétele
     
 1932    2008
 A Junkers & Co GmbH
 gázkészülék gyártó cég átvétele
   Megállapodás füstgáz-visszavezető
 és turbótöltő rendszert gyártó közös
 vállalat létrehozásáról
 a Mahle GmbH, Stuttgarttal
     
 1933    2009
 Az Ideal-Werke für drahtlose
 Telephonie AG megszerzése
 (1938 óta: Blaupunkt-Werke GmbH;
 jelenleg: Blaupunkt GmbH)
   
     
 1942    2010
 Robert Bosch meghal
 80 éves korában
   
     
 1967    2011
 A Bosch-Siemens Hausgeräte GmbH
 alapítása (1998 óta: BSH Bosch und
 Siemens Hausgeräte GmbH)
   
     
 1995    
 Öt vegyesvállalat alapítása Kínában    
     
 1996    
 A fék üzletág megvétele
 az Allied Signal Inc. cégtől
 az USA-ban és Európában
   
     
 1998    
 Ellenőrző központ és tesztpálya
 megnyitása Boxbergben
   
     
 1999    
 Kormányrendszereket gyártó közös
 vállalat alapítása a ZF Friedrichshafen AG céggel 

 A japán Zexel Corporation többségi tulajdonának 
 megszerzése 
 (2000 óta: Bosch AutomotiveSystems
 Corporation)
 

125 éves a Robert Bosch

A jövő dízelmotorjainak fejlesztésében központi szerepet játszó Bosch a dízelmotorok térhódításának és
diadalmenetének alapjait vetette meg, amikor 1922-ben maga az alapító, Robert Bosch adta ki a kezdetben csak
teherautókban alkalmazott dízel befecskendező-szivattyú fejlesztési szerződését, amelynek alapján 1924-ben indult útjára az első sorozatgyártású dízelmotoros teherautó. A dízelmotor azonban csak 1936-ban, az első személygépkocsiban alkalmazását követően kezdte meg igazi sikertörténetét; éppen 75 éve, hogy ezt a motort a Bosch befecskendező-rendszerrel látta el, így minden akadály elhárult a dízel-korszak kibontakozása elől.A világ legelső sorozatgyártású dízelmotoros személygépkocsiját, a Bosch befecskendező-rendszerrel felszerelt Mercedes-Benz 260 D modellt 1936-ban mutatták be ünnepélyesen a berlini automobil-kiállításon. Harmadával kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint az azonos teljesítményű benzinmotoros modell. Kezdetben kiábrándító volt az eladott gépkocsik darabszáma, mert akkoriban a dízelautó sem teljesítményben, sem az erőforrás sima járásában nem tudta felvenni a versenyt benzinmotoros társával. Tizennégy évvel később a Bosch már egymillió dízelszivattyút gyártott személygépkocsikhoz és teherautókhoz. Gazdaságos működésüknek köszönhetően a dízelmotoros személygépkocsik egyre népszerűbbekké váltak, különösen a taxik körében, hiszen ezeknek igen kemény üzemelési körülményekkel kellett megküzdeniük. Egészen az 1970-es évek közepéig a dízelautók csak tartósságukkal és alacsony fogyasztásukkal vívtak ki elismerést.

Az valódi „dízelláz” 1975-ben kezdődött, hátterében pedig a VW Golf dízelmodellje állt. Ez volt az első olyan dízelmotoros kompakt modell, amelynek nagyfordulatszámú dízelmotorja a Bosch elosztórendszerű befecskendező-szivattyújának köszönhetően a magas fordulatszám ellenére is gazdaságos volt. A Golf „GTD” modellje turbófelöltőjével és villámgyors autó benyomását keltő megjelenésével az első sportos dízelüzemű személyautóként szinte kultuszautóvá vált. Európa-szerte az összes nagy gyártó a „Golf-kategóriájú” dízelmodellek nyomdokába lépett. Ezt a sikert a Bosch – számos nagy példányszámban gyártott típusban alkalmazott – adagolószivattyúja alapozta meg. 

Az 1980-as évek derekán érkezett el a dízelmodellek elektronikus változatának hajnala: 1987-ben a BMW 524 TD modelljében első ízben alkalmazott hathengeres turbódízel-motorjával és a Bosch elektronikus vezérlőrendszerével valóra vált a „vezetés önmagáért való élvezete”, hiszen az akkori idők leggyorsabb, sorozatgyártású dízelautója született meg. 1989-ben újabb mérföldkő a közvetlen befecskendezéses dízelmotorba első alkalommal beépített axiális dugattyús szivattyú, melyet az Audi alkalmazott 100 TDI modelljénél. A Bosch új technológiája lehetővé tette, hogy a gázolajat nagy, mintegy 1000 bar nyomáson közvetlenül a hengerbe fecskendezzék, és ezzel különösen hatékony égést sikerült elérni. Ez nagyobb teljesítmény leadását és simább járást jelentett, amely kis üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással társult. 

Az 1990-es évtized végén rendelkezésre álló összes műszaki megoldás közül végül a közös nyomócsöves technológia emelkedett ki: a Mercedes-Benz 220 CDI-ben és az Alfa Romeo 156 JTD-ben alkalmazta először az újrendszert, amely a közös nyomócső segítségével folyamatosan nagy, akár 1350 bar befecskendezési nyomást biztosított az összes hengernek. A közös nyomócsöves rendszer első alkalommal tette lehetővé a többlépcsős befecskendezést. 2003-ban a Bosch bemutatta a közös nyomócsöves befecskendezés harmadik generációját képviselő piezoelektromos soros befecskendezőket, mely elődeihez képest tovább csökkentette a dízelmotorok üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását, miközben még a működési zajszintet is mérsékelte. 2005-ben a német államfő a Bosch szakembereit a Német Jövő Díjával tüntette ki a közös nyomócsöves technológiáért. 
A Bosch közös nyomócsöves technológiája a dízelmotorokat a versenypályák győzteseivé is tette: a megbízhatóság és a tartósság csak kettő azok közül a jellemzők közül, amelyek négyszer is sikerre vitték az Audit és a Boscht a Le Mans-i versenyen. A dízelmotorok döntő versenyelőnye az addiginál sokkal kisebb üzemanyag-fogyasztásuk. A világlegkeményebb hosszú távú gyorsasági versenyén ez a vezetők számára azt jelenti, hogy ritkábban kell megállni tankolni, és ezáltal jobb köridőket érhetnek el a benzines versenytársakkal szemben. 

A Bosch dízeltechnológiája a következő években is élen jár majd a belső égésű motorokon alapuló még hatékonyabb személygépkocsi-hajtások kialakításában – áll a vállalatcsoport előrejelzésében. Mindent összevetve a belső égésű motorokkal kapcsolatos egyes műszaki vívmányok eredményeképpen olyan motorkoncepciók láttak napvilágot, amelyek 2015-re piacképesek lesznek. A szélsőséges méretcsökkentés eredményeként a jövő dízelmotorjai mindössze háromhengeresek lesznek, körülbelül 1,1 liter össz-lökettérfogattal, ennek ellenére dinamikus, kifinomult jellemzőkkel rendelkeznek majd, és a mintegy 100 kW teljesítmény mellett beérik a 100 kilométerenkénti 3,6 literes átlagfogyasztással.