Nemzetközi történet
1861 | 2001 | |
Robert Bosch születése az Ulm melletti Albeckben |
A Detection Systems Inc., Fairport, New York átvétele A Mannesmann Rexroth AG ipari vezetésének átvétele és összevonása az automatizálástechnikai üzletággal a Bosch Rexroth AG cégben |
|
1886 | 2002 | |
Robert Bosch 25 évesen megnyitja Finommechanikai és Elektrotechnikai műhelyét |
Lezárul a Mannesmann Rexroth AG |
|
1898 | 2003 | |
Nagy-Britanniában megnyílik az első külföldi képviselet |
A Buderus AG, Wetzlar átvétele | |
1909 | 2004 | |
Megnyílik az első külföldi gyártóhely az USA-ban |
Az abstatti Fejlesztési Központ megnyitása A svájci csomagológép-gyártó Sigpack cég átvétele |
|
1913 | 2005 | |
Önálló szakmunkástanuló részleg nyitása ipari tanműhellyel |
A svéd ITV Industrier AB, Tranas átvétele A többségi tulajdon megszerzése a milánói olasz Oil Control Group Spa cégben A Bosch-Zünder világszerte már nyolc nyelven jelenik meg |
|
1919 | 2006 | |
A Bosch-Zünder vállalati újság megalapítása |
A Purolator szűrőrészlegének átvétele az ArvinMeritor Inc, Detroit cégtől, közösen a Mann + Hummel, Ludwigsburggal A Telex Communications Holding Inc., Minneapolis megszerzése |
|
1921 | 2007 | |
Gépjármű ügyfélszolgálati szervezet kiépítése, megalakulnak az első Bosch szolgálatok |
Az elektromos hőszivattyúkat gyártó amerikai FHP Manufacturing Company, Fort Lauderdale átvétele Az ipari vezetés átvétele a Pacifica Group Ltd., Melbourne-nél A szolgáltatási üzletág kiépítése a Beissbarth GmbH, az olasz Sicam s.r.l. és a dán felújító Holger Christiansen A/S átvétele révén A Pharmatec GmbH, Drezda megszerzése A mérőszerszám gyártó RoboToolz Ltd., Hongkong átvétele |
|
1932 | 2008 | |
A Junkers & Co GmbH gázkészülék gyártó cég átvétele |
Megállapodás füstgáz-visszavezető és turbótöltő rendszert gyártó közös vállalat létrehozásáról a Mahle GmbH, Stuttgarttal |
|
1933 | 2009 | |
Az Ideal-Werke für drahtlose Telephonie AG megszerzése (1938 óta: Blaupunkt-Werke GmbH; jelenleg: Blaupunkt GmbH) |
||
1942 | 2010 | |
Robert Bosch meghal 80 éves korában |
||
1967 | 2011 | |
A Bosch-Siemens Hausgeräte GmbH alapítása (1998 óta: BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH) |
||
1995 | ||
Öt vegyesvállalat alapítása Kínában | ||
1996 | ||
A fék üzletág megvétele az Allied Signal Inc. cégtől az USA-ban és Európában |
||
1998 | ||
Ellenőrző központ és tesztpálya megnyitása Boxbergben |
||
1999 | ||
Kormányrendszereket gyártó közös vállalat alapítása a ZF Friedrichshafen AG céggel A japán Zexel Corporation többségi tulajdonának megszerzése (2000 óta: Bosch AutomotiveSystems Corporation) |
125 éves a Robert Bosch
A jövő dízelmotorjainak fejlesztésében központi szerepet játszó Bosch a dízelmotorok térhódításának és
diadalmenetének alapjait vetette meg, amikor 1922-ben maga az alapító, Robert Bosch adta ki a kezdetben csak
teherautókban alkalmazott dízel befecskendező-szivattyú fejlesztési szerződését, amelynek alapján 1924-ben indult útjára az első sorozatgyártású dízelmotoros teherautó. A dízelmotor azonban csak 1936-ban, az első személygépkocsiban alkalmazását követően kezdte meg igazi sikertörténetét; éppen 75 éve, hogy ezt a motort a Bosch befecskendező-rendszerrel látta el, így minden akadály elhárult a dízel-korszak kibontakozása elől.A világ legelső sorozatgyártású dízelmotoros személygépkocsiját, a Bosch befecskendező-rendszerrel felszerelt Mercedes-Benz 260 D modellt 1936-ban mutatták be ünnepélyesen a berlini automobil-kiállításon. Harmadával kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint az azonos teljesítményű benzinmotoros modell. Kezdetben kiábrándító volt az eladott gépkocsik darabszáma, mert akkoriban a dízelautó sem teljesítményben, sem az erőforrás sima járásában nem tudta felvenni a versenyt benzinmotoros társával. Tizennégy évvel később a Bosch már egymillió dízelszivattyút gyártott személygépkocsikhoz és teherautókhoz. Gazdaságos működésüknek köszönhetően a dízelmotoros személygépkocsik egyre népszerűbbekké váltak, különösen a taxik körében, hiszen ezeknek igen kemény üzemelési körülményekkel kellett megküzdeniük. Egészen az 1970-es évek közepéig a dízelautók csak tartósságukkal és alacsony fogyasztásukkal vívtak ki elismerést.
Az valódi „dízelláz” 1975-ben kezdődött, hátterében pedig a VW Golf dízelmodellje állt. Ez volt az első olyan dízelmotoros kompakt modell, amelynek nagyfordulatszámú dízelmotorja a Bosch elosztórendszerű befecskendező-szivattyújának köszönhetően a magas fordulatszám ellenére is gazdaságos volt. A Golf „GTD” modellje turbófelöltőjével és villámgyors autó benyomását keltő megjelenésével az első sportos dízelüzemű személyautóként szinte kultuszautóvá vált. Európa-szerte az összes nagy gyártó a „Golf-kategóriájú” dízelmodellek nyomdokába lépett. Ezt a sikert a Bosch – számos nagy példányszámban gyártott típusban alkalmazott – adagolószivattyúja alapozta meg.
Az 1980-as évek derekán érkezett el a dízelmodellek elektronikus változatának hajnala: 1987-ben a BMW 524 TD modelljében első ízben alkalmazott hathengeres turbódízel-motorjával és a Bosch elektronikus vezérlőrendszerével valóra vált a „vezetés önmagáért való élvezete”, hiszen az akkori idők leggyorsabb, sorozatgyártású dízelautója született meg. 1989-ben újabb mérföldkő a közvetlen befecskendezéses dízelmotorba első alkalommal beépített axiális dugattyús szivattyú, melyet az Audi alkalmazott 100 TDI modelljénél. A Bosch új technológiája lehetővé tette, hogy a gázolajat nagy, mintegy 1000 bar nyomáson közvetlenül a hengerbe fecskendezzék, és ezzel különösen hatékony égést sikerült elérni. Ez nagyobb teljesítmény leadását és simább járást jelentett, amely kis üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással társult.
Az 1990-es évtized végén rendelkezésre álló összes műszaki megoldás közül végül a közös nyomócsöves technológia emelkedett ki: a Mercedes-Benz 220 CDI-ben és az Alfa Romeo 156 JTD-ben alkalmazta először az újrendszert, amely a közös nyomócső segítségével folyamatosan nagy, akár 1350 bar befecskendezési nyomást biztosított az összes hengernek. A közös nyomócsöves rendszer első alkalommal tette lehetővé a többlépcsős befecskendezést. 2003-ban a Bosch bemutatta a közös nyomócsöves befecskendezés harmadik generációját képviselő piezoelektromos soros befecskendezőket, mely elődeihez képest tovább csökkentette a dízelmotorok üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását, miközben még a működési zajszintet is mérsékelte. 2005-ben a német államfő a Bosch szakembereit a Német Jövő Díjával tüntette ki a közös nyomócsöves technológiáért.
A Bosch közös nyomócsöves technológiája a dízelmotorokat a versenypályák győzteseivé is tette: a megbízhatóság és a tartósság csak kettő azok közül a jellemzők közül, amelyek négyszer is sikerre vitték az Audit és a Boscht a Le Mans-i versenyen. A dízelmotorok döntő versenyelőnye az addiginál sokkal kisebb üzemanyag-fogyasztásuk. A világlegkeményebb hosszú távú gyorsasági versenyén ez a vezetők számára azt jelenti, hogy ritkábban kell megállni tankolni, és ezáltal jobb köridőket érhetnek el a benzines versenytársakkal szemben.
A Bosch dízeltechnológiája a következő években is élen jár majd a belső égésű motorokon alapuló még hatékonyabb személygépkocsi-hajtások kialakításában – áll a vállalatcsoport előrejelzésében. Mindent összevetve a belső égésű motorokkal kapcsolatos egyes műszaki vívmányok eredményeképpen olyan motorkoncepciók láttak napvilágot, amelyek 2015-re piacképesek lesznek. A szélsőséges méretcsökkentés eredményeként a jövő dízelmotorjai mindössze háromhengeresek lesznek, körülbelül 1,1 liter össz-lökettérfogattal, ennek ellenére dinamikus, kifinomult jellemzőkkel rendelkeznek majd, és a mintegy 100 kW teljesítmény mellett beérik a 100 kilométerenkénti 3,6 literes átlagfogyasztással.