Diesel alkatrészek és javítási technológia
A dízel gépjárművek emelkedő számával arányosan egyre több olyan idősebb jármű érkezik vizsgálati és javítási munkálatokra a szervizekbe, amelyik nagynyomású dízel rendszerrel van felszerelve. A Bosch diagnosztikai technológiájával a szabad műhely abban a helyzetbe van, hogy egy lehetséges hibát a rendszerben biztosan meghatározzon. Ezután már a Bosch-Exchange cseredarabok programjában szereplő alkatrészek egy összehasonlíthatóan kedvező javítási lehetőséget kínálnak. Azért, hogy az idősebb dízel személygépkocsik tulajdonosai számára is gyors és gazdaságos javítási alternatívát lehessen nyújtani, a szabad szervizek egy Bosch Diesel Center szolgáltatását vehetik igénybe. Ugyanis ezek a partnerek rendelkeznek a szükséges speciális ismeretekkel, illetve önálló vizsgálópadi technikával és a megfelelő célszerszámokkal. Sok esetben gazdaságosabb lehet egy meghibásodott nagynyomású szivattyú, egy Common-Rail injektor vagy egy szivattyú porlasztó egység (Unit-Injektor) felújítása ezekben a szakszervizekben.
Mint ahogy már a hagyományos befecskendező szivattyúk számára a Bosch a nagynyomású dízel-befecskendezés részére is speciális, átfogó felújítási koncepciót dolgozott ki. Időközben a program kiterjed valamennyi járatos Bosch magasnyomású befecskendező szivattyúra, valamint a személygépkocsi és haszonjármű Common-Rail injektorokra. 2006-ban a koncepció már tartalmazza a szivattyú porlasztó egységeket (Unit-Injektor) és a szivattyú egységeket is (Unit-Pump). Ezen felül a szervizekben elvégezhető injektor felújítási lehetőségek is továbbfejlesztésre kerültek. Különösen a gyors és gazdaságos injektor felújítást látja a Bosch cég a jövőben a piacon döntő fontosságúnak a termékcsoport nagyfokú elterjedése miatt.
a vizsgáló-felszerelésnek az alapja a moduláris felépítésű EPS 815-ös típusjelzésű dízel befecskendező próbapad. A Common-Rail egységek vizsgálatához ezt a CRS 815-ös típusjelzésű CR-szivattyú kiegészítő készlettel kell felszerelni. Ehhez jönnek még a speciális tartozék készletek a különböző személygépkocsi, illetve haszonjármű motorokon alkalmazott nagynyomású szivattyúk vagy Common-Rail injektorok számára. Ennek segítségével akár hat darab személygépjármű Common-Rail injektor is vizsgálható egyidejűleg. A kínálat magába foglalja a vizsgálati és javítási útmutatókat, beleértve valamennyi beállítási és a Bosch fejlesztőrészlegének jóváhagyásával megállapított vizsgálati értékeket is. Számos vizsgálati ciklus ezek közül a befecskendező szivattyú vizsgáló próbapadon teljesen automatikusan kerül végrehajtásra. Nem utolsó sorban a Bosch javítási koncepciójának alapvető része a speciális célszerszámok és a javításhoz szükséges alkatrészek széles skálája. A Bosch plochingeni oktatóközpontjában képzik ki a dízel szakembereket. A szakoktatói szemináriumokon pedig a dízel-Know-How-ját világszerte széles körben terjesztik.
A Bosch dízelrendszerek 75 éve a fejlesztés mérföldkövei:
1921: | Első kísérletek a tüzelőanyag befecskendezéssel, átalakított Bosch olajozószivattyú felhasználásával |
1922: | A dízel befecskendezés fejlesztésének kezdete |
1923: | Dízel befecskendező szivattyúk első prototípusai |
1927: | Engedélyezik, majd világelsőként gyakorlatban is megvalósítják a dízel adagolók és porlasztócsúcsok sorozatgyártását |
1934: | Elkészül a 100 000-dik dízel befecskendező szivattyú |
1936: | Bemutatják – a világviszonylatban elsőként – sorozatban gyártott dízel személygépkocsi adagolót |
1950: | Elkészül a 1 000 000-dik dízel befecskendező szivattyú |
1962: | Bemutatják az első elosztó-rendszerű adagolót |
1986: | Piacra dobják a világ első EDC (Electronic Diesel Control = elektronikus dízel szabályozás) rendszerét |
1989: | Az elektronikusan szabályozott VP34-es adagolóval megvalósítják a személygépkocsikon alkalmazható közvetlen befecskendező rendszert; elsőként az Audi 100 TDI-be építik be |
1993: | Világviszonylatban elsőként megkezdődik a lökettolókás (Hubschieber-rendszerű) adagolók sorozatgyártása (olyan soros befecskendező szivattyúk, amelynek dózisa és befecskendezés-kezdete egyaránt elektronikusan szabályozható) |
1994: | Elkezdődik a haszongépjármű UIS adagoló-porlasztó egységek gyártása (Unit-Injector-System) |
1995: | Világviszonylatban elsőként sorozatban kezdik gyártani a haszongépjármű UPS adagoló-nyomócső-porlasztó egységet (Unit-Pump-System) |
1996: | Megkezdődik a VP44 nagynyomású befecskendező szivattyú (radiáldugattyús elosztó-rendszerű adagoló) gyártása |
1997: | Világújdonságként piacra dobják a személygépkocsikba építhető CRS (Common-Rail-System) rendszert |
1998: | Leszállítják az első személygépkocsiba építhető UIS adagoló-porlasztó egységet (Unit-Injector-System) |
1999: | Megkezdődik a haszongépjármű CRS (Common-Rail rendszer) gyártása |
2001: | A Bosch több mint 5 millió közvetlen befecskendező rendszert gyártott személygépkocsikhoz; összesen pedig több mint 12 millió személygépkocsiba épített nagynyomású befecskendező rendszert |
2002: | A Bosch ebben az évben ünnepli a nagy sorozatban gyártott dízel befecskendező technika 75-dik évfordulóját |