Kenőanyag műszaki fogalmak 2011
Adalékok
Így nevezik azokat a kiegészítő vagy hatóanyagokat, amelyek a kenőanyag alapanyagával vegyítve annak bizonyos tulajdonságait befolyásolják, pl. öregedéssel szembeni ellenállás,illetve oxidációval szembeni védelem, kopásállás, nyomásszilárdság, viszkozitás hőmérséklet szerinti viselkedés, korrózióval szembeni védelem, stb…
Adalékolás - a korszerű kenőanyagok alapvetően két alapanyagból tevődnek össze:
a) kiváló minőségű alapolajokból, ami vagy ásványi eredetü, vagy szintetikus úton került előállításra
b) olyan kiegészítő anyagokból ( más néven adalékokból ), amelyeknek az a feladata, hogy az olajnak olyan tulajdonságokat kölcsönözzenek, amellyel eredetileg nem rendelkeznek.
Az adalékok hatásmódja
A korszerű motorok egyre komolyabb igényeket támasztanak a kenőolajjal szemben, így az olajhoz a széleskörű feladatsornak a kielégítésére adalékokat kell keverni.
Oxidációnak ellenálló adalékok
Ezek az adalékok meggátolják az olaj túl gyors öregedését. Az öregedés folyamata magas hőmérsékleten felgyorsul. Ezért minden olyan olajnak, amely a gyakorlatban 80 ºC fölé melegszik, tartalmaznia kell ilyen adalékot.
Habzásgátló adalék
Meggátolja az olaj felhabzását és ennek eredményeként az olaj kenőképessége az üzemminden pillanatában fennmarad.
Korróziógátló adalék
Az oxidáció eredményeként olyan kémiai kötések jönnek létre, amelyek megváltoztatják az olaj PH értékét. A savas termékek mindenek előtt a motor olyan érzékeny részeit károsítják, mint pl. a csapágycsésze. Ebből a szempontból az ilyen adalék használata szükséges.
Rozsdagátló adalék
A motor részeire káros hatást gyakorolhat a kondenzvíz. Széleskörü védelmet nyújthat az ezt megakadályozó adalék.
Kopásgátló adalék
Ezek az adalékok növelik a kenőanyag filmréteg teherbíró képességét és meggátolják a fémnek fémen történő súrlódását, még nyújtott olajcsere intervallum esetén is.
Detergensek
A motorban lezajló égési folyamat kokszosodott és lerakódott termékei hosszabb idő alatt gyengülő motorteljesítményt és növekvő üzemanyag fogyasztást eredményeznek. Az üzemidő alatti folyamatos tisztuláshoz ezért szükség van „detergens”- ( tisztító ) adalékokra.
Dispersantok
A szennyező anyagok ennek az adaléknak a segítségével semlegesítődnek és a kenőanyagban lebegésben maradnak, így olajcsere során a fáradt olajjal együtt egyszerűen leengedésre kerülnek. Az ilyen adalék magasabb aránya megakadályozza olajsár kialakulását.
Viszkozitásindex javítók
A viszkozitásindex javító adalék ( VI ) a viszkozitás hőmérséklet egymásrahatás mérőszámát adja. Minél magasabb ez az érték, annál jobban tűri az olaj a nagy hőmérsékletkülönbségeket. A gyakorlatban a legnagyobb hőmérsékletkülönbség a hideg indítást követő gyorsítás eseténlép fel.
Korszerű motorolajokkal szemben támasztott igények
Az autók 100 évre visszatekintő történetében még sohasem fordult elő, hogy ilyen rövid időszakon belül a motorok műszaki területén hasonló mértékű mélyreható változások kerültek volna kifejlesztésre és bevezetésre, mint azt a legutóbbi időben tapasztalhatjuk.
A motorolajokkal szemben keletkezett igények keletkezésének okai :
a) nagyobb a sűrítés a motorban, több LE szabadul ki ugyanakkora motortérből, azaz nagyobb nyomások jönnek létre a motorban;
b) magasabb hőmérséklet, különösen a szelepek környékén és a dugattyú tartományban;
c) turbófeltöltő
d) katalizátor
e) közvetlen befecskendezés otto- és diesel motorok esetén is;
f) ólommentes, kénmentes benzin, továbbá az üzemanyag minőség gyakori ingadozása;
g) csökkenő olajfelhasználás, zárt forgattyúsház, szellőzés;
h) kisebb olajfeltöltési mennyiség;
i) zárt motorok, kevesebb hűtő felület a cw-érték optimalizálása érdekében;
j) nyújtott olajcsere intervallum;
k) különleges közlekedési körülmények, pl. gyakori stop & go, belvárosi forgalom, dugó, autópálya forgalom;
A hagyományos ásványi olajok nem tudnak megfelelni a növekvő és szélesedő igényeknek. Az ásványi olajok tulajdonságai és minősége csak különböző, szintetikus módon előállított adalékok és olajok hozzáadásával javítható. Általánosságban kijelenthető, minél magasabb a szintetikus összetevők aránya, annál jobb az olaj minősége.
A MOTUL kenőanyagok napjaink követelményeit és a gyártók által elírtakat is kielégítik, illetve azokat lényegesen túl is teljesítik. Mindez azt jelenti, hogy a MOTUL kenőanyagok már ma eleget tesznek mindazon követelményeknek, amelyek a motorolajokkal szemben a következő időszakban jelentkeznek.
API - osztályozás
Az American Petroleum Institue ( API ) motorok és hajtóművek számára teljesítmény követelményeket fektetett le és ezeket mint API-osztályokat határozta meg.
Motorolajbesorolás az API SAE J 183 előírás szerint:
OTTO MOTOROK ( szervizosztályok )
SA Hagyományos motorolajok dermedéspont módosító és/vagy habzáscsökkentő adalékkal.
Többnyire az 1950 előtt gyártott veterán járművekhez. Nincs érvényben.
SB Olyan motorolaj keverék kis terhelésnek kitett otto-motorokhoz, amely öregedés, korrózió és kopásgátló adalékot tartalmaz. Nincs érvényben.
SC Közepes terhelésű otto-motorok motorolaja, amely kokszosodás-, olajsár, öregedés, korrózió és kopásgátló hatóanyagokat is tartalmaz. Teljesíti az amerikai autógyártóknak az 1964-67 között gyártott járművekre kidolgozott követelményeit. Nincs érvényben.
SD Az API SC követelményeknél szigorúbb motorolaj előírás nagyobb terhelésű otto motorok számára. Teljesíti az amerikai autógyártóknak az 1968-71 között gyártott járművekre kidolgozott követelményeit. Nincs érvényben.
SE Magasabb követelményeknek megfelelő és erős igénybevételnek ( városi forgalom, rövid szakaszok ) kitett otto motorok kenőolaja. Teljesíti az amerikai autógyártóknak az 1971-79 között gyártott járművekre kidolgozott követelményeit. Nincs érvényben.
SF Magasabb követelményeknek megfelelőés erős igénybevételnek ( városi forgalom, rövid szakaszok ) kitett otto motorok kenőolaja. Teljesíti az amerikai autógyártóknak az 1980-87 között gyártott járművekre kidolgozott követelményeit. Oxidációstabilitás, kopásgátló és égéstermék hordképességet javító adalékokkal dúsított kenőanyag. Nincs érvényben.
SG Jelentősen növelt igénybevételnek kitett motorolaj, amely stabilizálja az oxidációt éscsökkenti az olajsár képződést. Teljesíti az amerikai autógyártóknak az 1987-93 között gyártott járművekre kidolgozott követelményeit. Nincs érvényben.
SH Az 1993 után piacra kerülő motorolajok specifikációja. Az API SH teljesíti az API SG előírásokat, de további igényeknek is eleget tesz a HTHS viszkozitás, párolgási veszteség,szűrőképesség, habzás és lobbanáspont vonatkozásában. Nincs érvényben.
SJ Az API SH besorolás követője. Szigorúan korlátozott párolgási veszteséget ír elő, aminek a következménye a csökkenő mértékű olajfelhasználás. Érvényben van 1996 október óta.
SL Az API SJ-vel összehasonlítva : még magasabb követelmények a motorolajjal szemben az öregedéssel szembeni ellenállás, viszkozitás stabilitás, üzemanyag megtakarítás,motortisztaság és kopás csökkentés vonatkozásában még növelt szervizintervallum esetén is.
Pillanatnyilag is érvényben van 2001 július óta
DIESEL-MOTOROK ( kereskedelmi-osztály )
CA Kisebb igénybevételnek kitett, turbófeltöltő nélküli, csekély kéntartalmú üzemanyagot használó benzines és diesel motorok számára. Az 50-es éveket megelőzően gyártott veterán járművekhez is alkalmazzák. Nincs érvényben.
CB Kisebb-közepes igénybevételnek kitett turbófeltöltő nélküli, csekély kéntartalmú üzemanyagot használó benzines és diesel motorok számára. Javított védelem a magas hőmérséklethez köthető lerakódásokkal és csapágykorrózióval szemben. Nincs érvényben.
CC Közepes-nagyobb mértékű igénybevételnek kitett otto- és diesel-motorok kenőolaja.Növelt mértékű védelmet nyújt az olajsár képződéssel, korrózióval és magas hőmérsékleti lerakódásokkal szemben. Teljesíti az amerikai autógyártóknak az 1961-ig gyártott járművekre kidolgozott követelményeit. Nincs érvényben.
CD Nagy terhelésnek kitett, feltöltés nélküli diesel-motorok motorolaja. Nincs érvényben.
CD II Megfelel az API CD előírásnak, de azon túl kielégíti az amerikai kétütemű dieselmotorok ( hajók, diesel generátorok ) kenőanyag előírásait. Növelt kopás és lerakodás elleni védelem. Nincs érvényben.
CE Olyan nagy terhelésnek kitett és nagy fordulatszámon üzemelő diesel-motorok kenőolaja, amelyek vagy feltöltősek, vagy nem, és amelyek gyorsan változó terheléseknek vannak kitéve. Védelem az olaj besűrűsödésével és a kopással szemben, magasabb dugattyú tisztaság.
Az API CD előíráson túl meg kell felelni a Cummins NTC 400 és a Mack EO-K/2 elírásnak.Teljesíti az amerikai autógyártóknak az 1983-ig gyártott járművekre kidolgozott követelményeit. Nincs érvényben.
CF 1994-tl az API CD helyébe lép a nagy terhelésnek kitett diesel-motoroknál. Magas hamutartalom. Használható 0,5 %-nál magasabb kéntartalom esetén. Érvényben van.
CF-2 Csak kétütemű diesel-motorokhoz. 1994 óta az API CD II helyébe lép. Érvényben van.
CF-4 1990 óta nagyfordulatú négyütemű diesel-motorok olajkülönlegessége. Kiváltja az API CE szabványt, szigorított olajfelhasználás és dugattyú tisztasági követelmények. Csökkentett hamutartalom.
CG-4 Nagyteljesítményű teherautó motorokhoz előírt motorolaj. Kielégíti az 1994 óta érvényes emissziós elírásokat. 1994-ben lépett az API CF-4 helyébe.
CH-4 1998 decemberétől lépett az API CF-4/CG-4 helyébe. Nyújtott olajcsere intervallum,kéntartalom > 0,5 %
CI-4 2002-től lép az API CF-4/CG-4/CH-4 helyébe. Nyújtott szervizintervallum.
Hajtóműolajok
A motorolajokhoz hasonlóan az American Petroleum Institute hajtómű olajok számára is felállított egy követelmény rendszert. A teherautók számára megkülönböztet API GL 1 és 5 közötti osztályokat, ami azt jelenti, minél magasabb a GL melletti szám, annál magasabb
igényeknek felel meg az olaj. A GL 1-es olaj nem tartalmaz EP ( Extra pressure ) adalékot, azaz az oxidációnak és korróziónak ellenálló anyagokat. Hagyományos váltóolajok többnyire GL 4-es olajok, ugyanakkor hypoid fogazású tengelyekhez GL 5-ös olaj kell.
GL 1 Hajtómű olaj fogaskerék és csiga hajtóműhöz, valamint ferde- és íveltfogazású tengelyhajtásokhoz, csekély mértékű korróziónak ellenálló és oxidációt csökkentő adalék tartalommal. Csak kisebb terheléshez. Többnyire veterán járműveknél használatos. Nincsérvényben.
GL 2 Ugyanaz, mint a GL 1, de feljavított adalékokkal. Többnyire veterán járműveknél használatos. Nincs érvényben.
GL 3 Alacsony és közepes terhelésnek kitett, közepes ötvözetü hajtóműolaj, váltókhoz,különálló és hátsó tengelyhajtásokhoz. Többnyire veterán járműveknél használatos. Nincs érvényben.
GL 4 Többcélú hajtómű olaj normál körülmények között üzemelő váltókhoz és hypoid fogazású hajtásokhoz, továbbá nagy terhelésű váltókhoz és különálló hajtóműhöz.
GL 5 Nagy igénybevételnek kitett hypoid fogazású hajtómű olaj. Használható váltókhoz is,ha a gyártó ezt írja elő.
Fontos : A különböző teljesítmény besorolású hajtómű olajok eltérő műszaki szempontok figyelembe vételének köszönhetően nem csereszabatosak. Ugyanakkor léteznek olyan hajtóműolajok, amelyek egyidejüleg két osztályt is lefednek.
Az olajnyomás kijelző jelentősége - az olajtól függő paraméterek
Ugyanannál a járműnél az olaj viszkozitása eltérő olajnyomásokat is eredményezhet. Az egyfokozatú SAE 50 viszkozitású olaj nagyobb olajnyomást eredményez, mint egy alacsonyabb viszkozitású olaj.
Az olaj motoron belüli viszkozitását ugyanakkor jelentős mértékben befolyásolja a kenőolajrendszeren belüli hőmérséklet, hiszen attól függően, hogy éppen nyár, vagy tél van,az ingadozás akár 20 ºC-foknyi is lehet. Ez a tény különösen többfokozatú olajoknál befolyásolja az olajnyomás kijelzőn megjelenő értéket. Így a hígabb ( folyósabb ) SAE10W40-es olaj más nyomásértéket produkál, mint a SAE 10W50-es vagy SAE 20W50-es olaj. A kenőanyag összetétele azonban nem befolyásolja az olajnyomást. Fél- vagy teljesen szintetikus SAE 15W50-es olajok ugyanakkora nyomást eredményeznek, mint az azonos viszkozitású ásványolaj.Hibás az a megközelítés, amely az olajnyomást a kenés minőségével próbálja összekapcsolni. Ezzel szemben az igaz, hogy a magasabb olajnyomás növeli az üzemanyag felhasználást, hiszen a sűrűbb olaj keringetéséhez a szivattyúnak több energiára van szüksége.
Ha az olajcsere intervallumon belül jelentős olajnyomás csökkenést tapasztalunk, okkal gyanakodhatunk arra, hogy a kenő olaj üzemanyaggal hígult. Ennek előfordulása annál valószínűbb, minél többet használjuk az autót rövid szakaszokon. Hasonló jelenséget okozhat azonban a porlasztó vagy az injektor hibás beállítása, de a dugattyúgyűrűk túl nagy hézaga is.
Annak elkerülése céljából, hogy a kijelzett olajnyomást a járművezető ne értékelje túl, egyre több járműgyártó olajmennyiség kijelzőt is elhelyez a műszerfalon. Sajnos gyakran a kezelési ismertetők is hiányos tájékoztatást nyújtanak arról, hogy üresjáratnál, vagy teljes terhelésnél mekkora lehet a minimális, illetve maximális olajnyomás, így aztán ilyenkor a gépkocsi vezetője elbizonytalanodhat. Semmi esetre sem okozhat gondot az alacsonyabb olajnyomás, ha márkát cserélünk, vagy más viszkozitást választunk.
ACEA-szabványok
Az európai járműgyártók a motorolaj minőségek megkülönböztetése céljából létrehozták az ACEA osztályba sorolás rendszerét. Tulajdonképpen az API osztályozást vették alapul, de nagyobb figyelmet szenteltek az európai gyártású járművek motorjainak kenőanyagokkal szemben támasztott igényeinek. A kiegészítő követelmények közé sorolható pl. az európai vizsgálómotorokkal végzett eredményes tesztelés.
Benzines és diesel üzemű személygépkocsik ACEA szabványainak áttekintése
A benzines motorok kenőanyag szabványai ACEA A1, A2, A3, A4 és A5
A dieselmotorok kenőanyag szabványai ACEA B1, B2, B3, B4 és B5
Az új EURO IV-es motorok szabványai ACEA C1, C2 és C3
A1/B1 szabványminőség, SAE 0W-30, 5W-20, 5-30, 10W-30, normál szervizintervallum / ( nyújtott szerviz intervallum ), csökkentett HTHS-viszkozitás ( 2,9 – 3,5 mPa*s ), kimutatható üzemanyag megtakarítás
A3/B3 magas minőség – minőség megőrzés – különösen nyírásstabil, SAE 0W-X, 5W-X, 10W-40,15W-40, 15W-50, 20W-50, nyújtott szerviz intervallum, emelt szintű kopásvédelem, HTHS viszkozitás ( > 3,5 mPa*s )
A4/B4 ugyanaz, mint az A3/B3, de DI-diesel motorokra is vonatkozik, beleértve a CR-dieselt, SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, A4 még nincs érvényben DI-diesel motorokra, emelt szintű kopásvédelem, nyújtott szerviz intervallum, HTHS-viszkozitás ( > 3,5 mPa*s ) A5/B5 ugyanaz, mint A3/B4, SAE 0W-20, 0W-30, 5W-30, de csökkentett HTHS-viszkozitás, mint az A1/B1 esetén ( 2,9 – 3,5 mPa*s ), nyújtott szerviz intervallum, kimutatható üzemanyag megtakarítás
C1 alacsony SAPS olaj csökkentett HTHS-viszkozitással > 2,9 mPa*s, alacsony viszkozitás ( 0WX, 5W-X ), A5/B5 teljesítményszint, korlátozott szulfáthamu, foszfor, kéntartalom
C2 közepes SAPS olaj csökkentett HTHS-viszkozitással > 2,9 mPa*s, alacsony viszkozitás ( 0WX, 5W-X ), A5/B5 teljesítményszint, magasabb szulfáthamu, foszfor, kéntartalom mint a C1-04-nél
C3 közepes SAPS olaj magas HTHS-viszkozitással > 3,5 mPa*s, alacsony viszkozitás ( 0W-X,5W-X ), A3/B4 teljesítményszint, magasabb szulfáthamu, foszfor, kéntartalom mint C1-04-nél.
ACEA-norma |
benzines motorok | diesel-motorok |
Alsó szint | ACEA A1 | ACEA B1 |
ACEA A2 | ACEA B2 | |
Közepes szint | ACEA A3 | ACEA B3 |
ACEA A4 | ACEA B4 | |
ACEA C3 | ||
Felső szint | ACEA A5 | ACEA B5 |
ACEA C1 | ||
ACEA C2 |
Alapolaj
Az alapolaj, vagy más néven bázisolaj egy több összetevős kenőolaj jelentős mértékű eleme.
Alapolajként használhatunk ásványolajat, szintetikus olajt, vagy a kettő valamilyen keverékét.
SAE - osztályozás
Az amerikai Society of Automotive Engineers Inc ( SAE ) mororok és hajtóművek számára viszkozitás osztályokat határozott meg. Ezek a viszkozitás osztályok ( SAE-osztályok ) elnevezésüket tekintve egyfokozatú, nyári és téli ( W=winter ) olajok. A motorolajokat a SAE 0W ( nagyon híg ) és SAE 60 ( sűrű ) tartományba helyezik. A hajtómű olajokat a SAE 70W (híg ) és SAE 250 ( sűrű ) tartományba sorolják be. Azokat a viszkozitás osztályokat, amelyek több osztályt lefednek, többfokozatú olajnak nevezik. A szintetikus, többfokozatú motorolajok tipikus viszkozitás osztálya a SAE 5W-40. Korszerűbb szintetikus motorolajok SAE 10W-40 vagy 5W-40 besorolásúak. Napjaink keresett hajtóműolaja SAE 75W-90 viszkozitású…
Nyírásstabilitás
A motorban a mechanikai igénybevétel következtében a bázisolaj és azok az adalékok,amelyek feladata a viszkozitás,hőmérséklet javítása, vesztenek hatékonyságukból,ennek a jelenségnek a neve nyírás. Egy ilyen folyamat eredménye lehet pl., hogy az eredetileg SAE 15W-40-es motorolajból 15W-30-as viszkozitású lesz. A nyírásstabilitást a DIN 51 382 szabvány előírásai szerint ellenőrzik, midőn a vizsgálandó olaj meghatározott eljárás során egy Bosch-diesel porlasztón keresztül préselődik.
Szintetikus olajok előnyei
1. Katalizátor technika - Az autóipar kopástesztjei a múlthoz képest jelentősen szigorodtak. A célok eléréséhez szükség van a az olajhoz foszfor (difoszfát) hozzákeverésére. A foszfor azonban középtávon ellehetetleníti a katalizátor működését. A szintetikus olajok használatával azonban elérhető
2. Olajcsere intervallum - Az autóiparban egyre növekszik az olajcsere intervallum. A 20.000 km-es intervallum ma már egyáltalán nem ritka. Csak különleges olajok képesek ezzel a fejlődéssel lépést tartani. A MOTUL szintetikus olajai azonban már jelenleg is kielégítik ezeket az igényeket.
3. Olajsár képződést gátló adalék - Az olajsár képződés az olaj öregedésének az eredménye. A levegő és a víz következtében oxidáció lép fel és polimerizáció következik be. Az eredmény pedig az, hogy a keletkezett oxidációs termékek nem oldódnak fel a továbbiakban az olajban, hanem kicsapódnak és iszapot képeznek. Még korszerű otto motoroknál is bizonyos feltételek megléte esetén iszap képződik.
Ami befolyásolja az iszap képződését :
A motor típusa, üzemeltetési körülmények, nitrogénoxid képződés, üzemanyag, motorolaj koncepció, olajcsere intervallum, olajfeltöltés mennyisége, olajfelhasználás. Mindez a korszerű motorokhoz használt speciális iszapteszt szempontjából érdekes. Szintetikus olaj cseréjekor látható, hogy normál üzemeltetési körülmények mellett minimális mértékű olajsár és lerakódás keletkezik.
4. Turbófeltöltő
A kenő anyagok öregedését lényegében az üzemi hőmérséklet határozza meg ( ez a magyarázata a motor és hajtómű olajok eltérő csere intervallumának ). A turbófeltöltő környezetében szélsőséges hőmérsékletek keletkeznek. Egyetlen perc alatt kb. 10 liternyi kenőolaj jut a gyorsan forgó főtengelyre, miközben a hőmérséklet akár a 800 ºC-ot is elérheti.
A szintetikus olajok lényegesen magasabb párolgási pontja is fontos kérdés, lehet-e mindezt a turbótechnikában hasznosítani.
Mindezen felül a turbómotorokban lényegesen nagyobb nyomások keletkeznek, mint a szívómotorokban ( lsd 7.pont ). Nem utolsó sorban a kipufogógázok turbófeltöltésre történő hasznosítása következtében a motorban másféle égési körülmények alakulnak ki, így pedig a létrejövő vegyi folyamatok szélsőséges terheket rónak a kenőanyagra. Az adalékok lényegesen gyorsabban elhasználódnak és ezáltal az ásványi olajok hatása erősen behatárolódik.
5. A motor kopása
A motor leállítását követően a kenőolaj az olajteknőbe folyik vissza. A reggeli hidegindításkor a motornak 2-300 fordulatra van szüksége ahhoz, hogy a legfontosabb súrlódó helyekre eljusson a kenőanyag. A MOTUL szintetikus olajai, különösen az észter technológiások, nyugalmi állapotban is tapadnak a fémes felületekhez polaritásuknak megfelelően és már az első dugattyúlöket során is azonnali kenést biztosítanak a súrlódó felületeknek. A MOTUL által ajánlott szintetikus, alacsony viszkozitású motorolajok további előnyt jelentenek, mert általuk a motor gyorsan átolajozódik. A MOTUL mindezt egy tartós teszt során a TÜV-Rheinland segítségével bizonyította is.
6. Öregedéssel szembeni ellenállás
A szintetikus olajok a feloldott szennyeződéseket lebegésben tartják, így azok a legközelebbi olajcsere során a fáradt olajjal leereszthetők. Ennek eredményeként semmiféle olyan lerakódás nem jön létre, ami olajsár keletkezését eredményezné. Máskülönben a lerakódások eltömítenék az olajcsatornákat és a motor leállását okoznák. a kívánt kopásszint lényegesen csökkentett foszfortartalom mellett is, így pedig a katalizátor sem sérül.
7. Keverhetőség
A MOTUL szintetikus olajai probléma mentesen keverhetők minden más motorolajjal, függetlenül attól, hogy azok ásványi eredetüek, vagy szintetikusak.
8. Átállás szintetikus olajokra
Ha a jármű műszakilag rendben van, minden jármű, új vagy öreg átállítható MOTUL szintetikus olajok használatára. Ugyanez fordítva is igaz, azaz egyszerű a szintetikusról ásványira váltás.
VW-normák ( jóváhagyások ) A VW/Audi csoport a teljes motortartományra saját minőség normákat határozott meg.
VW norma 500.00
Ez a norma az olajsár képződést gátló motorolajokra vonatkozik az alacsony viszkozitású osztályban. Csak olyan hígfolyású olajok használhatók a VW/Audi gyártmányoknál, amelyek kielégítik az 500.00 elírást. (SAE 5W-X és SAE 10W-X használható otto-motorokhoz és szívó diesel-motorokhoz ).
VW norma 501.01
Ez a VW norma nem alacsony viszkozitású, olajsár képződést gátló kenőolajokra vonatkozik.( Hagyományos kenőolajok, pl. SAE 15W-40 otto motorokhoz és szívó diesel-motorokhoz ).
VW norma 503.01
Magas hőstabilitású és minimális párolgási veszteségű motorolaj, amely soros benzinmotorokhoz van előírva, továbbá a Volkswagen csoport következő modelljeihez : Audi S3, Audi RS4, Audi A4 3,0 V6, Audi TT ( 165 kW ), Audi A8 6,0 ( V12 ) és új W-motorok.
VW norma 505.00
Ez a VW norma vonatkozik a feltöltős turbó diesel-motorok kenőolajára ( ásványi és szintetikus ). A kiváló minőségű motorolajok mindig két normát elégítenek ki. Ennek megfelelően a legtöbb alacsony viszkozitású olaj jóváhagyása teljesíti a VW 505.00 és 505.00 elírásokat. Az ásványi olajok között egy sor olaj teljesíti a VW 501.01 és 505.00 előírást is. Azok a motorolajok, amelyek itt csak a VW 505.00 előírásnak felelnek meg, csak diesel motorokhoz használhatók
VW 505.01
Ez a VW norma kiemelkedő kopással szembeni ellenállást, tisztító és porlasztási tulajdonságot követel meg, továbbá a koromszemcsék okozta besűrűsödéssel szembeni ellenállást kimondottan közvetlen befecskendezéses, szivattyú fúvókás diesel motoroknál.
VW 503.00-506.00
Ez a VW norma csökkentett HTHS-viszkozitású szintetikus motorolajat takar, továbbá kiemelkedő kopással szembeni ellenállást és tisztító tulajdonságot nyújtott szervizintervallumos járműveknél.
VW 506.01
Ez a VW norma kiemelkedő kopással szembeni ellenállást, tisztító és porlasztási tulajdonságot követel meg, továbbá a koromszemcsék okozta besűrűsödéssel szembeni ellenállást kimondottan közvetlen befecskendezéses, szivattyú-fúvókás diesel-motoroknál.
VW 504.00-507.00
Speciális összetételű alacsony SAPS ( csekély mértékű kén, foszfor és szulfáthamu ) tartalmú motorolaj. Első sorban a legújabb WIV-es és EURO IV-es benzin motorokhoz, illetverészecskeszűrős diesel motorokhoz.
Új szabványok és jóváhagyások
Az új API SL a korábbi API SJ szabvánnyal összehasonlítva még komolyabb követelményeket állít a motorolajokkal szembe az öregedés, a viszkozitás stabilitás, az üzemanyag megtakarítás, a motor tisztasága tekintetében, különösen nyújtott szervizintervallum esetén.
Az új ACEA A5/B5 szabvány a legmagasabb igényeket támasztja a motorolajjal szemben az öregedés, a viszkozitás stabilitás, az emisszió, a kopással szembeni ellenállás, az üzemanyag megtakarítás, a motor tisztasága tekintetében, különösen nyújtott szervizintervallum esetén. A csökkentett HTHS viszkozitás mérsékli az üzemanyag felhasználást.
ACEA B4 kiemelkedő tisztasági és szóródási tulajdonságokat követel meg a motorolajtól, továbbá a koromszemcsék okozta besűrűsödéssel szembeni ellenállást, kimondottan közvetlen befecskendezéses diesel-motoroknál – a PD-motorok kivételével. ( MOTUL Specific 505.01 5W-40 )
ACEA C1 alacsony SAPS, csökkentett HTHS viszkozitás 2,9 – 3,5 mPa*s, alacsony viszkozitás ( 0W-X, 5W-X ), a teljesítmény olyan, mint az A5/B5 esetén, de szigorúan korlátozott szulfáthamu ( 0,5 % ), foszfor ( 0,05 % ) és kén ( 0,2 % ) tartalom.
ACEA C2 közepes SAPS, csökkentett HTHS viszkozitás 2,9 – 3,5 mPa*s, alacsony viszkozitás ( 0W-X, 5W-X ), a teljesítmény olyan, mint az A5/B5 esetén, de magasabb szulfáthamu ( 0,8 % ), foszfor ( 0,07-0,09 % ) és kén ( 0,3 % ) tartalom, mint a C1-nél.
ACEA C3 közepes SAPS, magas HTHS viszkozitás > 3,5 mPa*s, alacsony viszkozitás ( 0WX, 5W-X ), a teljesítmény olyan, mint az A5/B5 esetén, de magasabb szulfáthamu ( 0,8 % ), foszfor ( 0,07-0,09 % ) és kén ( 0,3 % ) tartalom, mint a C1-nél.
BMW Long Life-01 kimondottan BMW Valvetronic motorokhoz (NG4) a 2001/09 után gyártott járművekhez.
BMW Long Life-04 közepes SAPS tartalom, kimondottan olyan BMW motorokhoz, amelyek csekély károsanyag kibocsátású, diesel részecskeszűrős EURO 4-es motorral készülnek. Visszafelé csereszabatos a Long Life-98 olajokkal.MB 229.3 nagyobb követelményeket támaszt a motorolajjal szemben az öregedés, motortisztaság és üzemanyag felhasználás vonatkozásában, mint az MB 229.1 szabvány. Az összetétel alapján használható ASSYST-PLUS rendszerrel szerelt benzines és diesel motorokhoz ( részecskeszűrő nélkül ) , ha szerviz intervallum megnövelt ( 15.000 – 20.000 km ).
MB 229.31 közepes SAPS tartalmú / szulfáthamu ( 0,8 % ), foszfor ( 0,07-0,09 % ) és kén ( 0,3 % ) / motorolajokat ír le. Az összetétel alapján használható ASSYST-PLUS rendszerrel szerelt EURO 4-es benzines és diesel motorokhoz részecskeszűrővel, ha a szerviz intervallum megnövelt ( 15.000 – 20.000 km ).
MB 229.5 az összetétel alapján használható ASSYST-PLUS rendszerrel szerelt benzines és diesel motorokhoz ( részecskeszűrő nélkül ) , ha a szervizintervallum megnövelt ( 20.000 – 30.000 km ), de mindenek előtt kompresszoros és közös nyomócsöves diesel motorokhoz.
MB 229.51 közepes SAPS tartalmú / szulfáthamu ( 0,8 % ), foszfor ( 0,07-0,09 % ) és kén ( 0,3 % ) / motorolaj. Az összetétel alapján használható ASSYST-PLUS rendszerrel szerelt EURO 4-es benzines és diesel motorokhoz részecskeszűrővel , ha a szervizintervallum megnövelt ( 20.000 – 30.000 km ).
VW 503 00-506 00 ez az előírás csökkentett HTHS-viszkozitású teljesen szintetikus motorolajat takar kiemelkedő kopással szembeni ellenállást és porlasztó tulajdonságot nyújtott szerviz intervallumos járműveknél.
VW 503 01 magas hőstabilitású és minimális párolgási veszteségű motorolaj, amely soros benzinmotorokhoz van elő írva és a Volkswagen csoport következő modelljeihez : Audi S3, Audi RS4, Audi A4 3,0 V6, Audi TT ( 165 kW ), Audi A8 6,0 ( V12 ) és új W-motorok.
VW 505 01 ez a szabvány kiemelkedő kopással szembeni ellenállást, tisztító és porlasztó tulajdonságot követel meg, továbbá a koromszemcsék okozta besűrősödéssel szembeni ellenállást kimondottan közvetlen befecskendezéses, szivattyú-fúvókás diesel-motoroknál.
VW 506 01 ez az előírás kiemelkedő kopással szembeni ellenállást, tisztító és porlasztó tulajdonságot követel meg, továbbá a koromszemcsék okozta besűrűsödéssel szembeni ellenállást kimondottan közvetlen befecskendezéses, szivattyú-fúvókás diesel-motoroknál nyújtott szervizintervallum esetén.
VW 504 00-507 00 alacsony SAPS tartalmú összetétel kimondottan VW/Audi/Skoda/Seat modellekhez korom részecskeszűrővel, alacsony károsanyag kibocsátású EURO 4-es motorokhoz. Visszafelé csreszabatos az 503 00, 506 00 és 506 01 szabványú olajokkal (kivéve az R5-TDI és V10-TDI szivattyú-fúvókás modelleket ).
Magyarázatok :
HTHS-viszkozitás ( High Temperature High Shear arány ) – dinamikus viszkozitás milliPascal-mp (mPa*s) egységben mérve 150 ºC-on nagyon komoly nyírás igénybevétel 106/s mellett. Megadja a leírt üzemi körülmények mellett a kenőanyag viselkedését a hengerek falán, illetve a hajtókar és forgattyústengely csapágyakban.
Alacsony HTHS : 2,9 – 3,5 mPa*s = csökkentett HTHS viszkozitás, ami alacsony üzemanyag fogyasztást eredményez.
Magas HTHS : > 3,5 mPa*s = magas HTHS viszkozitás, növelt védelem a kopással szemben